Home

Saturday 27 September 2014

Baru Ku Tahu....

Genap sudah 7 bulan aku menamatkan pelajaran sambil memegang segulung ijazah. Keletihan menanggung beban pelajaran berakhir sudah. Bermula episod baru selaku seorang siswazah untuk berbakti kepada masyarakat. Dulu, ketika masih belajar, aku lihat, sungguh ramai ikhwah dan akhwat yg gugur di tengah jalan (bukan kena langgar or kemalangan, tapi futur dari dakwah), rata2 berpunca dari bebanan kerja dan desakan keluarga.. Terlintas juga difikiran aku ni, " ape lah Akh fulan tu, tu pon tak boleh nak lari ke dari kerja. bagi alasan yg kerja banyak sangat la, tak dapat cuti la, alasan tak syarie' langsung..Kan dakwah lagi penting !! "... " apalah masalah akh B ni, tak kan dakwah family tak settle lagi kot..kan dah susah nak pg program dakwah.. suruh je dia duduk jauh dari family..kan senang.." ....


Ini antara pandangan aku sebagai seorang pelajar dulu terhadap ikhwah/akhwat yang sudah berkerja dan berkeluarga.. Sekarang, baru ku tahu.. Alam pelajar dan bekerja memang berbeza dan banyak cabaran.. Selepas tamat belajar, bermulalah episod pencarian kerja yang sesuai.. sekarang ni, dah la zaman susah nak cari kerja..lagi2 kerja yg sesuai dan mudah supaya dapat komitmen dgn dakwah..lagi susah nak cari.. 3-5 bulan pertama selepas graduat, adalah waktu yg paling kritikal sekali terutama dari sudut kewangan. Kalau dulu, ada la duit sikit baik dari PTPTpu, JPA,MARA dll..tapi lps grad, duit nak cekau mane???..kalau x bersedia dari awal, sure gugur punyo... Alhamdulillah, atas perancangan yg rapi sebelum grad, aku dapat juga kumpulkan duit untuk menampung perbelanjaan selama 4 bulan selepas grad.. Syukur pada Allah sebab bagi idea untuk kumpul duit..

Kalau sesetengah ikh/akhwt yg tak da masalah dgn kewangan, mereka mungkin akan ada msalah dengan keluarga.. " kau ni dah habis belajar, bila lagi nak bagi mama duit? mama nak juga rasa duit kau..ni tak, asyik mama dan papa je yang bagi kau duit.."... "ni skng dah habis belajar, cari kerja dekat kawasan rumah je..jgn pergi jauh2 lagi..dah la dulu kau belajar sampai kat perlis tu, kerja pon x kan nak cari jauh2 lagi.."..lagi kesian kalau..." awak tak kesian kat mak dan abah ke? abah ni selalu sakit, awak kerja jauh..kalau jadi ape2 pada abah mcm mane? sape nak uruskan?"..waaaa..tension nyeeee...

Itulah dilema yang dihadapi oleh ikhwah/akhwat yg dah grad... Itu yang sedang aku alami sekarang ni... Tapi x pe..aku relex je.. Tapi aku kesian dgn ikhwh/akhwt yg x mampu utk bertahan.. Nasihat aku kepada mereka yg masih belajar tu, alam pelajar tidak sama dgn alam bekerja.. alam pelajar adalah persediaan utk kita berhadapan ke alam pekerjaan dan ke masyarakat.. Jadi,bersedialah dari sekarang baik dari sudut kewangan ataupon mental kalian.. Kalian akan mendapat tekanan yg sangat berat kalau tidak bersedia dari sekarang....

No comments: