Home

Monday 7 November 2011

Sukarnya Menjadi Suami...

Hampir 9 bulan aku bergelar seorang suami. Suami kepada seorang aktivis dakwah. Apa yang aku bayangkan sebelum nikah sungguh jauh dari realiti sebenar. Alhamdulillah, disebabkan aku bernikah dengan seorang wanita yang sangat memahami kesibukan aku berkerja dan berdakwah, banyak tanggungjawab aku telah dapat diselesaikan. Syukur ya Allah..

Sungguh besar hikmahnya jika bernikah dengan wanita yang menjaga agamanya.. Ramai orang beranggapan bahawa wanita yang memakai tudung adalah wanita yang beragama yang dimaksudkan dengan hadis nabi. Ternyata mereka silap.. Yang dikatakan wanita beragama adalah wanita yang menjaga agamanya dan juga tahu untuk mendidik anak-anak mengenal Allah.

Amatlah malang kepada mereka yang meletakkan diri dalam risiko kerana memilih wanita yang tidak tahu menjaga agamanya. Ini adalah kerana, sebagai seorang suami, ketersibukan kita berkerja kadang kala menyebabkan kita tidak mampu memantau ibadah isteri kita dan juga ibadah anak-anak kita. Tapi, jika kita bernikah dengan wanita yang tahu menjaga agama, insyaAllah segala permasalahan akan selesai dengan mudah.

Memilih isteri yang pandai memasak juga merupakan suatu keperluan kerana, dengan sumber kewangan yang sangat kritikal, agak berisiko jika kita sering makan diluar.. Alhamdulillah, isteriku sangat pandai memasak.. Dalam masa setengah jam, dua jenis lauk mampu disiapkan. Syukur kepada Allah..

Nasihat untuk kawan2 yang belum bernikah dan sedang memikirkan siapakah bakal pasangan ; apalah gunanya memilih pasangan dari puak/suku/golongan yang sama jika tidak pandai menjaga agamanya dan agama anak2 yg bakal dilahirkan.. Jika memilih pasangan yang turut sama berdakwah , inysaAllah pasangan kita sudah tergolong dalam golongan yang pandai menjaga agamanya dan agama anak2nya.. Jadi, kenalah memilih dalam pilihan.. Jangan menyesal dikemudian hari..

No comments: