Home

Thursday 11 August 2011

Tips Nikah Awal... Tahun Kedua di UTM

Assalamualaikum semua.. Kali ini aku ingin berkongsi tips ke-2 untuk nikah awal. Tips ini hanya sesuai dilakukan kepada family yang memang susah nak bgi korang kawin awal. Tapi kalau korang rancang strategi dengan baik, insyaAllah ia akan berhasil. Kalau paling lewat pon selepas 1 tahun korang habis belajar. Macam aku.. huhu

Pada tahun kedua aku di UTM, macam2 perkara yang aku buat untuk memberikan keyakinan kepada parents aku supaya bagi aku nikah cepat. Ramailah kawan2 yang telah bersubahat dengan aku untuk menjayakan misi aku. Hati semakin bergelojak nak nikah cepat ni.. setiap hari tersengeh sorang2 macam orang tengah angau.

sewaktu aku tahun 2, aku telah menjalankan 2 perniagaan. Pertama, tempahan buku agama dari indon. Kedua, Tempahan Jaket dari indon juga. Kenapa aku pilih nak tempah buku dan baju di indon?.... Di indon, barang2 dia murah. jadi kalau jual kat malaysia, kita boleh untuk 200% ooooo.. Memang mewah la aku mase tu. Tapi, seperti biasa, duit yang aku dapat, banyak aku habis bagi kat parent aku..( nak boddek la katakan )...

Tips kedua yang diajar oleh Bro Jaafar kepada aku ialah....... Aku dimintak untuk bayar sendiri zakat fitrah aku. Katanya, aku tidak perlu lagi bergantung kepada parent aku. Nanti , sure parent rasa kita dah boleh berdikari. Ape lagi, ramadhan tahun tu, aku pon bagi tahu kepada ayah aku yang aku nak mintak dilepaskan dari ayah bayarkan zakat fitrah untuk aku. Biar aku bayar sendiri. So, sehingga aku dah nikah, aku dah tidak kekok untuk bayar zakat fitrah ke amil zakat masjid.

Pernah juga aku lihat mama aku keletihan buat kerja sorang-sorang kat rumah. Memandangkan aku ni anak mithali, jadi, aku pon tolonglah mama aku.. Sambil2 aku tolong, aku selitkan lah beberapa persoalan untuk mama aku..
" kesian mama but kerja sorang2.. "
"kau lah yang tolong mama"..kata mama...
"yang along maksudkan tu, kalau ada menantu perempuan yang tolong kan lagi bagus..hehe" ..

Apa lagi, mama aku dengan sempoi terus campak penyapu yang dia tgh gunakan untuk menyapu laman rumah sambil marah2..
"nah ko ambik penyapu ni.. kau sapu sorang2"..
" kalau kau tolong ni ada muslihat lain, baik tak payah tolong, buat sakit hati je kau ni "

aku pun gelak la seorang diri..huhu

Tak pe.. lame2 nanti ok lah tu..

 Nak tahu tips ketiga ??? tungguuuuuuuuuuuuuu ..........

3 comments:

Anonymous said...

suspen2..haha..:P

Amin Baek said...

lagi2..

ahaha

adeq said...

salam, huh mana ketigo?