Home

Thursday 2 October 2014

JANGAN BERMAKSIAT....

Seperti kebiasaannya, artikel ini hanya sesuai dibaca oleh mereka yang telah beriltizam dan berjanji dengan Allah untuk terus membantu agama Allah ini. Ketahuilah, agama ini hanya tertegak di atas bahu orang2 yang memiliki azam yang kuat. Ia tidak akan ditegakkan diatas bahu orang2 yang lemah dan hanya suka melakukan maksiat.. TAK AKAN PERNAH !!!



Kebanyakan ikhwah yang telah lama berada didalam medan dakwah merasakan dosa-dosa kecil yang sering dilakukan sebagai dosa-dosa yang remeh kerana mereka telah beriltizam lama dengan jemaah dakwah. Kadang-kadang, mereka merasakan Allah akan melepaskan dosa-dosa mereka kerana mereka telah berkorban untuk agama Allah. Ini semua adalah symptom yang sering dialami oleh mereka yang bergelar pendakwah. Pada diawal-awal dakwah, kebanyakan daripada ikhwah mungkin tidak akan melakukan maksiat kerana pada waktu itu , mereka sedang mencari sebanyakan mungkin pahala dan dalam proses untuk berubah ke arah yang lebih baik. Tapi, apabila sudah berada lama didalam medan dakwah, kebanyakan ikhwah sering melalaikan dosa-dosa kecil, dan perkara-perkara syubhat. Akibatnya, mereka akan merasakan akibat yang dasyat dari Allah.. ROBOHNYA DAKWAH DITANGAN DAI'E.


Pernah ada seorang ikhwah yang melakukan perbuatan maksiat. Beberapa jam kemudian , ia terus mendapat hukuman daripada Allah atas maksiat yang telah dilakukan. Kalau dulu, sebelum ia beriltizam dengan dakwah,  ia sering melakukan maksiat, tapi ia tidak pernah langsung dihukum oleh Allah. "Sekarang, hukuman dari dosa maksiat ini, aku dapat sangat cepat, langsung dan kuat"...

Para pemegang amanah dakwah sepatutnya menjadi orang yang paling bertakwa kepada Allah,paling menghindari dosa-dosa kecil, dan paling menjauhi perkara-perkara syubahat, apalagi yang haram. Mereka melarang orang lain dari melakukannya, bagaimana mungkin, dia melakukan maksiat juga??

Lebih dari itu, kemaksiatannya akan melahirkan fitnah dikalangan kaum muslimin pada umumnya- saat mereka mengetahuinya-dan akan mengakibatkan hilangnya martanat qudwah dan uswah yang seharusnya menjadi perhiasan bagi setiap ikhwah.

Setiap ikhwah yang telah tergabung dalam sebuah jaah islam hendaknya mengingatkan diri dengan firman Allah:


Dosa dan maksiat adalah sumber malapetaka. Setiap kali ada bencana melanda, dosa adalah penyebabnya. Bencana hanya dapat dihentikan dengan Taubat. ada satu hadis mulia berbunyi :

"sesungguhnya, seorang hamba itu akan terhalangi dari rezeki oleh kerana dosa yang dilakukannya" (HR ibnu majah dan ahmad, dikatakan dhaif oleh syaikh albani)


Kita boleh merasa kesan dari maksiat yang kita lakukan. kadang-kadang hukuman yang di bagi oleh Allah bersifat maknawi. Mungkin kita tidak dapat merasa hukuman yang keras seperti dilanggar kereta, putus tangan, buta dan sebangainya, tetapi hukuman yang akan diterima oleh seorang ikhwah adalah dengan terhalangi untuk berqiamullai dan solat untuk bermunajat. Cukuplah menjadi hukuman baginya saat manisnya kelazatan beribadah menjadi hambar tiada rasa dan pahitnya penyesalan,kesedihan dan kegelisahan.

Akibat lainnya, sesungguhnya kemaksiatan itu akan mengantarkan pelakunya kepada kemaksiatan yang lain. Kemaksiatan akan melahirkan kemaksiatan berikutnya. Begitu seterusnya....

ISLAM TIDAK MUNGKIN MEMPEROLEH KEMENANGAN JIKAPARA PEMIKUL RISALAH DAKWAH ITU SERING MELAKUKAN MAKSIAT.. ISLAM TIDAK MUNGKIN MENANG !!!!

No comments: